Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Over welke prijs wordt de bijtelling bepaald?

De catalogusprijs van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en btw. Ook voor bestelauto’s geldt de nieuwprijs inclusief BPM en btw.

Op bestelauto’s die vóór 1 juli 2005 te naam zijn gesteld, werd destijds nog geen BPM berekend. Voor deze bestelauto’s geldt de nieuwprijs inclusief btw en exclusief BPM.

De bijtelling wordt berekend over de waarde zoals die ook voor de BPM-berekening geldt: de catalogusprijs inclusief de af-fabriek gemonteerde opties. Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen niet mee voor de bijtelling.

Vanaf 1 november 2016 moeten autobedrijven van de Autoriteit Consument en Markt prijzen vermelden inclusief de kosten van rijklaarmaken. Deze zogenaamde all-inprijzen gelden echter niet voor de berekening van de bijtelling. Voor de bijtelling horen de afleverkosten niet bij de catalogusprijs.

Voor de bijtelling van oldtimers en youngtimers is de werkelijke waarde van de auto van belang en niet de cataloguswaarde. Het moet dan gaan om auto’s van 15 jaar of ouder. Voor het bepalen van de 15-jaarstermijn wordt uitgegaan van de dag waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. De werkelijke waarde is de meest gunstige prijs die een willekeurige derde bereid is voor de auto te betalen. Op het moment dat een auto 15 jaar oud is kan er een waardesprong of juist een waardedaling plaatsvinden ten opzichte van de cataloguswaarde. Is de auto bijvoorbeeld een gebruikte middenklasser van net iets meer dan 15 jaar en met veel kilometers, dan is de werkelijke waarde meestal veel lager dan de cataloguswaarde. Is er sprake van een fraai gerestaureerde oldtimer, dan zal de werkelijke waarde waarschijnlijk veel hoger liggen dan de cataloguswaarde.

Terug naar het overzicht