Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Hoe werkt de nieuwe CO2-testmethode door in de BPM?

Vanaf 1 september 2017 wordt een nieuwe testmethode gebruikt om de CO2-uitstoot voor nieuwe auto’s vast te stellen. De oude testmethode voor de vaststelling van de CO2-uitstoot (de NEDC testmethode) kende tekortkomingen waardoor de CO2-uitstoot in de praktijk vaak hoger uitkwam dan de in de test gemeten uitstoot. De nieuwe testmethode, de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (afgekort als WLTP) doet meer recht aan het werkelijke brandstofverbruik. Dat komt bijvoorbeeld doordat er gewerkt wordt met een test over een langere tijd, meer niet-stadsverkeerritten, een hogere topsnelheid en het mee laten tellen van opties.

Door de invoering van de WLTP moesten ook de autobelastingen aangepast worden die met de CO2-uitstoot samenhangen. Dat betreft vooral de BPM. Daarom is per 1 juli 2020 een nieuwe BPM-tarieftabel ingevoerd waarin de WLTP-uitstootcijfers zijn verwerkt. Tot en met 30 juni 2020 werd er nog gebruik gemaakt van de op de NEDC gebaseerde BPM-tabel. De WLTP-waarde van een auto werd daarvoor echter wel teruggerekend naar een zogenaamde “NEDC 2.0-waarde”.

Terug naar het overzicht