Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Hoe hoog is de BPM op een personenauto in 2022?

De BPM op personenauto’s is de afgelopen jaren stapsgewijs omgezet van een heffing op basis van de prijs naar een heffing op basis van de CO2-uitstoot. Ook de dieseltoeslag is CO2-afhankelijk.
Boven een BPM-basistarief gelden CO2-afhankelijke tariefschijven, waarvan de tarieven progressief oplopen.

Voor plug-in hybride auto’s geldt een afzonderlijke tabel. Met deze tabel wil het kabinet meer recht doen aan het werkelijke brandstofverbruik van dergelijke voertuigen.

De CO2-uitstoot die nodig is voor het berekenen van de BPM, wordt in principe gebaseerd op de meting bij de Europese typegoedkeuring. Daarvoor geldt nu een nieuwe methode: de WLTP-testprocedure. Deze volgt de oude NEDC-test op. De WLTP-test houdt meer dan onder de NEDC het geval was, rekening met het praktijkverbruik.

Terug naar het overzicht