De rest-BPM is het gedeelte van de oorspronkelijke BPM dat nog op de auto rust. De hoogte is afhankelijk van de leeftijd van de auto en wordt met een tabel bepaald.
Het bedrag aan rest-BPM moet onder andere berekend worden bij verkoop van een gebruikte auto. Er wordt dan btw berekend over de verkoopprijs (tenzij je een auto koopt bij een autobedrijf dat op die auto de margeregeling toepast). De btw hoeft echter niet berekend te worden over de rest-BPM.
Rest-BPM is in principe ook aan de orde als een ondernemer binnen 5 jaar na aanschaf niet meer aan de voorwaarden voor BPM-vrijstelling voor bestelauto’s voldoet. Na deze 5 jaar rust er geen rest-BPM meer op deze bestelauto’s.
Ook bij invoer van een auto is de rest-BPM van belang. Daarvoor mag je de afschrijvingstabel toepassen, maar verplicht is dat niet. Op basis van Europese jurisprudentie moet de rest-BPM in dergelijke situaties worden bepaald op basis van de waarde van de auto. Die hangt af van de leeftijd en de staat van de auto en kan bijvoorbeeld op basis van koerslijsten of (bij meer schade dan normale gebruikssporen) door middel van taxatie worden bepaald.