Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Welk MRB-tarief geldt er in 2022 voor plug-in hybrides?

Voor plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km geldt in 2022 een tarief van de helft van het gebruikelijke tarief volgens de tabel op basis van het gewicht van de auto. Ook kan dan bij diesel plug-in hybrides een dieseltoeslag van toepassing zijn.

Dit halftarief blijft volgens de wettelijke uitwerking van het Klimaatakkoord van toepassing tot en met 2024. De eerder al geplande stijging tot een driekwarttarief volgt pas in 2025. Vanaf 2026 geldt dan het normale tarief. Het door laten lopen van het halftarief is een stimuleringsmaatregel voor de markt voor gebruikte plug-in hybrides.

Daarnaast is het voor hybride bestelauto’s van belang dat er een aftrek geldt op het gewicht van de auto. Die aftrek bedraagt 125 kg, wat ervoor zorgt dat de auto in een lagere tariefschijf valt.

Hiervoor is vereist dat de elektrische energie voor een actieradius van ten minste 24 km aaneengesloten stadsverkeer uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel kan worden geleverd, danwel dat het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor ten minste 15% van het maximum vermogen van de verbrandingsmotor bedraagt.

Deze zogenaamde gewichtskorting geldt niet meer voor personenauto’s.

Terug naar het overzicht