Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen


Duurzaam Vervoer: wat is de staatssecretaris van plan?

9 augustus 2022
Zoals je misschien weet, lopen de meeste fiscale subsidies voor een elektrische (EV) auto tot en met 2024. Zoals je misschien ook wel weet, is het de bedoeling dat we per 2030 allemaal elektrisch rijden. Omdat de meeste voordelen per 2025 van de baan zijn, is er dus nogal wat werk aan de winkel om het einddoel te bereiken. Aan het begin van de zomer heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat) haar plannen bekend gemaakt. In een eerder nieuwsbericht hebben we al een tip van deze sluier opgelicht. Hier volgen er nog een paar.

In haar stuk "Duurzaam Vervoer" komt de staatssecretaris met een aantal voorstellen. Daarbij geeft ze ook aan dat ze later dit jaar (wij verwachten eind oktober en begin volgend jaar) met meer concrete voorstellen komt.

Welke wetsvoorstellen liggen er al?

De plannen die al bij de Kamer liggen zijn:

  • De vrachtwagenheffing (de 'kilometerheffing' voor vrachtwagens); en
  • De differentiatie van parkeertarieven (de gemeenten krijgen de mogelijkheid om een EV-auto’s korting te geven)

Maatregelen autobranche

Wat zit er verder nog in de pijplijn bij de branche zelf?

  • De batterijcheck bij aanschaf van een gebruikte auto (zodat je bijvoorbeeld beter kunt schatten hoe lang de accu nog meegaat. Deze invoering van deze check staat eind dit jaar op de planning; en
  • De specificatie van de totale autokosten (de 'TCO', Total Cost of Ownership) in de showroom.

Personeel

Heb je personeel in dienst, hou er dan rekening mee dat je als werkgever per 2023 te maken krijgt met de normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit, ook wel de CO2-taks genoemd. Dit geldt vooralsnog wanneer je meer dan 100 werknemers hebt, dus voor de meeste bedrijven blijft dit een 'ver van mijn bed show'. Wil je weten hoe die regeling in elkaar zit? Kijk dan op deze pagina.

Overheidscampagnes

Er worden de volgende campagnes gevoerd en/of opgestart:

  • 'Zakelijk naar Zero': het thema van de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit op 26 september aanstaande.
  • 'Lekker op Weg': een voorlichtingscampagne gericht op het besparen van brandstof. Denk daarbij aan het geven van voorlichting over, en het stimuleren van het gebruik van de cruise control, de schakelindicator, het start-stop systeem en de eco-modus van jouw auto.
  • Campagnes om de CO2 uitstoot te verminderen, onder meer door te wijzen op het controleren van je bandenspanning, het stimuleren van autodelen en - deze zag je vast al aankomen: het elektrisch rijden.
  • 'Kies de Fiets': een campagne om het fietsgebruik te stimuleren.

(Fiscale) stimulering EV na 2025?

Uiterlijk begin volgend jaar belooft de staatssecretaris informatie over onder meer:

  • Een zeroemissievlootnormering voor zakelijke auto’s. Hou het nieuws over deze regeling goed in de gaten als je wilt weten of je in de toekomst alleen nog maar een elektrische of andere nul emissie auto van de zaak mag kopen of leasen;
  • Een gewichtscorrectie voor de motorrijtuigenbelasting. Deze belasting is namelijk afhankelijk van het gewicht van jouw auto. Mogelijk mag je een paar kilo van het gewicht van jouw auto aftrekken wanneer je in een elektrische auto rijdt; en
  • De verschillende scenario’s voor de stimulering van duurzame mobiliteit na 2025.

Via deze website houden we je natuurlijk op de hoogte.

]]>