De opmars van ADAS

Om het rijden veiliger te maken, zijn steeds meer auto’s uitgerust met zogeheten ADAS (Advance Driver Assistance Systems). Deze rijhulpsystemen werken op basis van eigen waarnemingen en beslissingen en worden daardoor gezien als voorportaal van zelfrijdende auto’s.

In 2019 bevatte rond de 70% van de nieuw verkochte auto’s één of meerdere ADAS-systemen in de auto. De komende jaren zal dit aantal alleen maar groter worden, zeker nu de EU verplicht heeft gesteld dat nieuwe personenauto’s die vanaf mei 2022 op de markt komen en alle nieuw verkochte personenauto’s vanaf mei 2024 met diverse rijhulpsystemen moeten zijn uitgerust. Het gaat dan onder meer om een noodremsysteem, detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren en rijstrookwaarschuwingssystemen. Klik hier voor een volledige lijst van de verplichte systemen vanaf mei 2022(?)4.

ADAS en onderzoek

Het is niet zonder reden dat deze rijhulpsystemen een opmars maken. Zo verwacht de BOVAG dat ADAS leidt tot 23% minder schadegevallen in 2030. Andere onderzoeksresultaten bieden ook veel hoop (zie tabel onder). Of er dan ook keerzijden zijn? In ieder geval eentje: de schade die nog optreedt zal door de kostbare techniek complexer en duurder worden.

Type ADAS: Adaptive Cruise Control (ACC)
Regelt automatisch de snelheid en volgafstand van het voertuig.

Uitkomst onderzoek: Bij snelheden vanaf 60 kilometer per uur: kan leiden tot 7% minder dodelijke verkeersongevallen en 4% minder ongevallen met gewonden als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt.

Type ADAS: Adaptive Headlights
Zorgt automatisch voor optimale verlichting aangepast aan de omstandigheden.

Uitkomst onderzoek: Kan 2,5% van alle verkeersongevallen voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt.

Type ADAS: Blind Spot Assistent
Geef een signaal wanneer een voertuig zich in de blinde hoek van de bestuurder bevindt.

Uitkomst onderzoek: Kan 6,8% van alle verkeersdoden voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt. Zorgde in een praktijktest voor 3,6% minder aansprakelijkheidsclaims voor lichamelijk letsel, 26,5% lagere ziekenhuisrekeningen en 7,2% minder claims voor persoonlijk letsel.

Type ADAS: Forward Collision Warning (FCW)
Geeft op basis van sensoren een waarschuwing wanneer de kans op een botsing met de voorligger te groot wordt.

Uitkomst onderzoek: Kan 20% van de gerapporteerde verkeersongevallen voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt. Kan in combinatie met Adaptive Cruise Control 6 tot 11% van alle kop-staartaanrijdingen voorkomen.

Type ADAS: Automatic Emergency Braking
Voert automatisch de remdruk op in noodsituaties.

Uitkomst onderzoek: Kan 38% van alle kop-staartaanrijdingen voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt. Kan 30% van de dodelijke ongevallen met een ander voertuig voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt. Kan zorgen voor 42% minder kop-staartaanrijdingen met letsel als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt.

Type ADAS: Lane Departure Warning
Geeft een waarschuwing wanneer de bestuurder zonder richting aan te geven een rijstrook verlaat.

Uitkomst onderzoek: Kan 7% van alle dodelijke ongevallen en 9% van ongevallen met gewonden voorkomen als het systeem op de juiste manier wordt gebruikt.

Type ADAS: Parkeersensoren
Helpen de afstand tot andere objecten te bepalen bij het parkeren.

Uitkomst onderzoek: Kan 31% van alle cascoschades voorkomen.

Bron: Verkeersveiligheidscoalitie

Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen