Ford Mustang Mach-E - Attractief broertje

Is het een echte of wordt de naam te grabbel gegooid? Daarover zijn de meningen verdeeld. Behoudzuchtige liefhebbers van ‘Detroit Iron’ vinden dat Ford deze concurrent van de Tesla Model 3 nooit de naam van die befaamde sportwagen had mogen geven. Anderen snappen dat de naam Mustang en stylingdetails van dat beroemde model deze elektrische middenklasser attractiever maken. Daarbij: qua acceleratievermogen delft zelfs een ruim getunede Mustang V8 het onderspit. Wij vinden het een slimme zet en een attractieve auto, dit Mustang-broertje.

In de jaren ‘60 van de vorige eeuw was een Ford Mustang de auto die iedereen wilde hebben, een aantrekkelijk vormgegeven en betaalbare coupé die overigens in het begin helemaal niet zo snel was. De nieuwe elektrische Mustang is welbeschouwd een crossover met plaats voor vijf personen en bagage, waarvoor de Tesla Model 3 duidelijk als inspiratiebron fungeerde. Ergens tijdens de ontwikkeling moet iemand geopperd hebben: “Als we ‘m nou eens Mustang noemen...” Dat idee is overgenomen en later dit najaar zijn de eerste nieuwe Mustangs Mach-E hier op de weg te zien. De klassieke Mustang met 4 of 8 cilindermotor blijft ook nog leverbaar trouwens. Gelukkig maar. De nieuwe Mach-E is er in een aantal versies, met een standaard accupakket of een extended range accupakket. De prijzen beginnen bij € 49.925,- voor de versie met de kleinste batterij en alleen achterwielaandrijving. Dat is voor de mix van eigenschappen zeker aantrekkelijk. Dat batterijpakket levert 75,7 kWh, het grote biedt 98,8 kWh. Als het grootste pakket wordt gecombineerd met alleen achterwielaandrijving (de auto heeft dan 258 pk) moet de range zo’n 600 km zijn. De uitvoering met vierwielaandrijving en een extended range accupakket levert 337 pk en er komt in 2021 nog een GT met 465 pk die binnen 5 sec naar 100 km/u kan sprinten. Een Tesla Model 3 is sneller, maar die prestaties zijn feitelijk hypothetisch; je gebruikt ze maar zelden. Het gaat overigens om voorlopige cijfers. De Mustang moet op 3 fasen kunnen laden, met maximaal 11 kW. Snelladen kan via de CCS-stekker met 115 tot maximaal 150 kW. Lekker vlot allemaal.

Klassieker

Het prototype dat wij zagen, maakte al een goed gebouwde indruk, het interieur is wat klassieker dan dat van de Tesla, iets gezelliger ook. Het valt op door een giga 15,5 inch scherm in het midden. Anders dan bij Tesla heb je ook nog een digitaal scherm voor je neus. Het ziet er allemaal doordacht uit. Het Magnetic Ride-onderstel is adaptief, wat volgens Ford voor veel rijcomfort gaat zorgen. Je zit voorin en achterin prettig ruim, in de neus is er een kleine ruimte (de ‘frunk’) voor laadkabels en twee dagen boodschappen, de bagageruimte is voldoende voor een gezin. Kortom: de Mustang Mach-E heeft een lekker groot rijbereik, veel ruimte voor passagiers en bagage, een moderne interface met over-theair updates, ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay en hoge laadsnelheden voor thuis en langs de snelweg. Voor wat hij biedt, is hij ten opzichte van de concurrentie netjes geprijsd. De ‘loaded’ AWD First Edition (€ 70.940,-) is volgens Ford al uitverkocht.

Ford Mustang Mach-E vanaf € 49.925,-

Leasetarief bij 60 mnd/10.000 km/jr vanaf € 589,- excl. BTW.

Lees alle artikelen uit Persoonlijk magazine

Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen