Mazda MX-30 - Bijzonder alternatief

Over de binnenkort leverbare Mazda MX-30 lees je vooral ‘hij heeft maar zo weinig actieradius!’ Dat klopt, de eigenzinnige Japanse fabrikant van hoogwaardig geconstrueerde auto’s levert zijn eerste volledig elektrische model met een batterij van 36 kWh, waarmee je maximaal zo’n 200 km kunt afleggen. Dat is vrij weinig. Maar Mazda heeft er een duidelijke filosofie over. Als de batterij kleiner is, is de auto lichter en lichtvoetiger. Hij is sneller opgeladen en minder kostbaar om te bouwen. Bovendien: hoeveel mensen leggen nou echt dagelijks grote afstanden met hun auto af? Je kunt er, tenzij je dagelijks heel ons land doorkruist, daarom ook zakelijk mee uit de voeten.

Lange tijd leek het alsof Mazda alleen maar wilde inzetten op het verbeteren van bestaande techniek, zoals de behoorlijk revolutionaire en schone Sky Activ-X benzinemotor. Er worden immers nog altijd meer auto’s met verbrandingsmotor verkocht dan auto’s met elektromotor. Maar achter de schermen werd wel degelijk hard gewerkt aan de ontwikkeling van de eerste elektrische auto. Dat leidde tot een compact SUV-achtig model op basis van de bekende CX-30. Door de batterijen in de bodemplaat ligt het zwaartepunt laag (betere wegligging), is de veiligheid hoog en nemen ze geen ruimte in het interieur in. Mazda gaf ‘m ook een bijzondere vorm mee. Het meest opvallend bij deze SUV-coupé zijn het ontbreken van een ‘B’-stijl en de kleine achterdeuren die tegen de rijrichting in openen. Het dak is in een contrasterende kleur uitgevoerd en in combinatie met de zwarte beschermlijsten rondom en de wat toelopende neus lijkt de MX-30 lager. Binnenin worden veel milieuvriendelijke materialen toegepast. Een bijzondere auto waar echt werk van is gemaakt. En... betaalbaar! Maar daar komen we zo op.

Succesnummer

Volgens Mazda zijn de batterijen (en dan vooral het fabriceren ervan) het meest milieubelastende onderdeel van een elektrische auto. Een groot accupakket maakt de auto bovendien zwaar en duurder. Daarom koos Mazda tegen de trend in voor een relatief kleine batterij van 36 kWh. Vind je dat te weinig, dan kun je straks ook een versie met range-extender bestellen, naar verluidt een hele kleine wankelmotor. Ook al zo bijzonder. De MX-30 kan via een CCSaansluiting met 50 kWh snelladen. Mensen die al met prototypes reden, vertellen dat de auto opmerkelijk licht en levendig aanvoelt, maar hij biedt ook de kenmerkende souplesse en rust van een elektrische auto. De voorwielen worden aangedreven door een 143 pk sterke motor. Daarmee is de auto niet supersnel, wel lekker vlot. Hij is ook erg compleet uitgerust. De Limited Edition kost ‘maar’ € 33.990,-. Dat is voor zo’n fraai gebouwde en goed uitgeruste EV een erg strakke prijs. Als tweede uitvoering is er de ‘Luxury’ met o.a. een schuif-/kanteldak, Bose audio en meer fraais, voor € 38.990,-. Je zult eraan moeten wennen dat parkeren in principe gecombineerd moet worden met opladen en dat je voor langere ritten wat extra tijd moet inruimen voor snelladen. Maar daar staat veel tegenover. Het zou best eens kunnen dat Mazda-dealers hiermee een echt succesnummer in handen hebben, dat ook aanzet tot anders denken over de noodzaak om een zo groot mogelijke batterij en zoveel mogelijk actieradius te hebben. Want zeg nou eerlijk: hoe vaak heb je die echt nodig?

Mazda MX-30 vanaf € 33.990,-

Leasetarief bij 60 mnd/10.000 km/jr vanaf € 429,- excl. BTW

Lees alle artikelen uit Persoonlijk magazine

Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen