Bedenk goed welke bus je als ondernemer wilt gaan leasen. De belastingverschillen tussen fossiel rijden en elektrisch rijden zijn al flink en ze lopen verder op, zo is bij de presentatie van de Miljoenennota bekend geworden. Het kabinet stimuleert elektrisch rijden en dat is zuur voor de ondernemer met een bestelbus op benzine of diesel. Die betaalt de komende jaren een hoger tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb), terwijl elektrische bestelbusjes zijn vrijgesteld van deze belasting.
Neem loodgieter Anton met een bestelbusje met een gewicht van 1.350 kilo. Die betaalt binnen het leasetarief nu € 328,- per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Dat wordt in 2021 € 345,- en in 2022 € 362,-. De stijging gaat door tot en met 2024. Dan betaalt Anton € 394,- aan motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting voor een zelfstandige ondernemer die diesel of benzine rijdt stijgt in vier jaar tijd met € 68,-, ofwel 21 procent. Ondernemers met bestelauto’s op benzine of diesel zien de mrb vanaf 2021 elk jaar iets stijgen. Gemiddeld komt de stijging neer op € 24,- per jaar per bestelauto. Hoeveel het bedrag stijgt, hangt af van het gewicht van de bestelauto. Op een vloot auto’s gaat dat toch flink schelen.