De WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is sinds 2017 de testprocedure om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s te meten. De hoeveelheid belasting (BPM) op auto’s wordt in Nederland bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot. In het verleden werd dit gedaan met de NEDC-testmethode maar deze voldoet niet meer aangezien auto’s zwaarder en luxer worden. Daarom veroorzaken auto’s meer CO2-uitstoot dan op papier.
Vanaf 1 juli 2020 is de overgangsperiode voorbij en wordt de NEDC-testmethode vervangen door de WLTP-testmethode. Bij deze test wordt gekeken hoeveel CO2 een nieuwe auto uitstoot en naar het verbruik op basis van de omstandigheden in de dagelijkse praktijk. Hierdoor komt er een reëlere weergave van de werkelijkheid.
Veranderingen
Per unieke auto wordt met deze testmethode bekeken wat de invloed is op de uitstoot van de auto op basis van de gekozen extra opties. Bijvoorbeeld een panoramisch dak, grotere velgen of een trekhaak kunnen zorgen voor een BPM verhoging waardoor de autoprijs zal stijgen.
Heeft dit invloed op lopende offertes en bestellingen?
Wanneer uw auto na 1 juli 2020 wordt geleverd kan het leasetarief afwijken van hetgeen geoffreerd is. De definitieve leaseprijzen zijn pas bekend bij de levering van de auto.
Wat betekent dit voor het huidige wagenpark?
De WLTP heeft geen effect op de leaseprijzen van het rijdende wagenpark. Ook de CO2-footprint verandert niet. Auto’s zijn namelijk niet meer gaan uitstoten maar de testresultaten zijn nauwkeuriger geworden.
Niet voor verrassingen komen te staan?
Dan zijn de volgende opties mogelijk:
De WLTP heeft bij elektrische auto’s geen effect op de prijs aangezien deze geen CO2-uitstoot.
De WLTP testmethode is alleen van toepassing op nieuw te bestellen auto’s .
12 maanden een voorraadauto leasen voor het tarief van een 48 maanden-prijs en altijd de mogelijk om tussentijds op te zeggen.