Gebruik van cookies

J&T Autolease gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt door persoonsgegevens te verzamelen. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar jentautolease.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u J&T Autolease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze website. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Cookie Policy en Privacyverklaring.   

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

Krijg ik een bijtelling voor een private leaseauto?

De bijtelling kan volgens de wet ook van toepassing zijn als de werkgever alle kosten van een auto van de werknemer betaalt. De vraag is echter wanneer er sprake is van het betalen van autokosten. Die vraag is vooral belangrijk als de werknemer zelf een auto least via een privéleasecontract en van de werkgever een mobiliteitsbudget ontvangt. Om die onduidelijkheid weg te nemen heeft VNA, de Vereniging van Nederlandse Leasemaatschappijen, voor haar leden en relaties met de belastingdienst de bijtellingsaspecten van privélease verduidelijkt. Dit overleg van VNA met de belastingdienst leverde de volgende tekst op:

“Een privéauto – of die nu geleast is of niet – kan in bepaalde, uitzonderlijke gevallen worden aangemerkt als een auto van de zaak. Onder andere voor de combinatie privélease en mobiliteitsbudget is het van belang te weten hoe dit zit.

Wanneer niet?
Als de werknemer een autokostenvergoeding ontvangt van (maximaal) € 0,19 per zakelijk verreden kilometer is er geen sprake van het ter beschikking stellen van een (lease) auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook als een eventueel surplus van het mobiliteitsbudget als loon in geld wordt aangemerkt en als zodanig wordt uitbetaald.

Wanneer wel?
Bijtelling is wel aan de orde zodra er sprake is van een integrale kostenvergoeding van de auto (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik). Daarvan is bijvoorbeeld sprake als (nagenoeg) alle leasekosten worden vergoed. Ook bij een (veel) hogere vergoeding van zakelijke kilometers dan € 0,19 cent kan sprake zijn van een integrale kostenvergoeding.

Conclusie
In de standaardsituatie waarbij een mobiliteitsbudget wordt ingezet om een kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer te betalen voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer, en het restant van het budget als bruto loon wordt aangemerkt, is het autokostenforfait (de “bijtelling”) niet van toepassing op een privéleaseauto”.

Terug naar het overzicht