De Eerste Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2026. Daarmee zijn de fiscale wijzigingen rond zakelijke auto’s definitief. In dit plan is niet alleen aandacht voor de bijtelling van elektrische auto’s, maar ook voor extra lasten voor fossiele personenauto’s en een aanpassing van de brandstofaccijnzen.

Hoewel eerder werd verwacht dat de bijtellingskorting voor elektrische auto’s zou verdwijnen, komt er toch nog een tijdelijke verlenging. Voor elektrische auto’s die in 2026 worden ingezet, geldt een bijtelling van 18%. Voor auto’s die in 2027 gaan rijden, bedraagt de bijtelling 20% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag daarboven blijft het reguliere tarief van 22% van toepassing.
Net als in eerdere jaren geldt deze bijtellingskorting gedurende 60 maanden, oftewel vijf jaar vanaf het moment van eerste toelating. Vanaf 2028 vervalt de korting volledig en wordt de bijtelling voor elektrische leaseauto’s gelijkgetrokken met die van benzine- en dieselauto’s.
Tegelijkertijd worden fossiele personenauto’s fiscaal zwaarder belast. Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van niet-100% elektrische auto’s die zij aan medewerkers ter beschikking stellen.
Voor auto’s die al vóór 2027 zijn verstrekt, geldt een overgangsregeling. Deze loopt tot 17 september 2030. Na deze datum geldt de pseudo-eindheffing voor alle zakelijke personenauto’s die niet volledig elektrisch zijn, ongeacht het moment van ingebruikname.
Ook op het gebied van brandstof verandert er iets. De eerder aangekondigde verlenging van de accijnskorting wordt deels teruggedraaid. Per 1 januari 2026 stijgt de accijns op benzine met €0,055 per liter. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om bezuinigingen in het openbaar vervoer te beperken.