Hier vind je de belangrijkste punten van Prinsjesdag 2025 met betrekking tot mobiliteit.
Pseudo-eindheffing op zakelijke fossiele voertuigen
Vanaf 1 januari 2027 zullen werkgevers 12% van de cataloguswaarde moeten betalen voor elke zakelijke leaseauto die niet volledig elektrisch is, inclusief hybrides. Deze extra belasting mag niet worden doorberekend aan werknemers. Voor voertuigen die vóór 2027 zijn verstrekt, is er een overgangsregeling die loopt tot 17 september 2030. De heffing is niet van toepassing op auto's die uitsluitend voor zakelijke doeleinden worden gebruikt en niet privé worden gereden.
Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's stijgt minder
Momenteel betaal je voor elektrische personenauto’s 25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting. Dit percentage zou per 1 januari 2026 stijgen naar 75%, maar het wordt nu 70%.
Verlenging van de accijnskorting op brandstoffen
De accijnskorting op benzine en diesel zou per 1 januari 2026 eindigen, maar deze maatregel wordt met een jaar verlengd.
Verbetering van laadinfrastructuur en prijstransparantie
Er wordt een keurmerk geïntroduceerd voor slimme laadpalen en de communicatie over Slim laden wordt uitgebreid. In 2026 zal het actieplan voor bi-directioneel laden worden uitgevoerd, waardoor elektrische voertuigen energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet. Bovendien wordt in 2026 een technologie geïmplementeerd die direct bij aanvang van de laadsessie een melding geeft met de kosten van die sessie.
CO₂-rapportage pas vanaf 250 medewerkers
Vanaf juli 2024 is de rapportageplicht voor werkgebonden personenmobiliteit (WPM), ook wel bekend als de CO₂-registratie, van kracht. Werkgevers moeten dan alle zakelijke en woon-werkverkeer van hun personeel rapporteren, inclusief voertuig- en brandstoftype. Deze verplichting geldt momenteel voor bedrijven met 100 of meer werknemers, maar de drempel wordt verhoogd naar 250 medewerkers.
Versoepeling fiets van de zaak
Voor de fiets van de zaak geldt momenteel een bijtelling van 7% over de fiscale waarde. Het voorstel is om de bijtelling te laten vervallen voor deelfietsen, poolfietsen en voor fietsen die niet of nauwelijks mee naar huis worden genomen.
Geen belastingvoordeel meer voor elektrische voertuigen
Al eerder aangekondigd, maar nog steeds van belang: de fiscale bijtelling voor elektrische voertuigen wordt vanaf 2026 eveneens 22%. Hierdoor verdwijnt het voordeel voor bestuurders van elektrische voertuigen.
De belastingplannen die op Prinsjesdag 2025 zijn gepresenteerd, zijn nog niet definitief. Ze kunnen worden aangepast of uitgesteld en moeten eerst worden goedgekeurd door zowel de Tweede als de Eerste Kamer, afhankelijk van het nieuwe kabinet.